نصب اتوماتیک ویندوز

اگر تا به حال اقدام به نصب ویندوز به صورت معمولی و دستی نموده باشید، می‌دانید که خلال پروسه نصب، عملیات موقتاً متوقف می‌شود و انتخاب‌هایی را در اختیار می‌گذارد که باید مواردی را برای برنامه نصب مشخص کنید تا کار ادامه یابد. در بعضی موارد می‌توانید گزینه‌ها را به صورت پیش فرض باقی گذاشته و مشخص کنید که کار را ادامه دهد؛ ولی در بعضی موارد هم گزینه پیش فرضی وجود ندارد و باید  خودتان به صورت دستی آن را تنظیم کنید. اما همه این موارد که بعضی از پارامترهای نصب محسوب می‌شوند می‌توانند قبل از نصب توسط شما مشخص شوند؛ به این صورت که  در یک فایل مخصوص (answer file)ذخیره شده و برنامه نصب از آن استفاده می‌کند. در این حالت دیگر سوالات مذکور از شما پرسیده نخواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید اینست که مقدمات نصب را آماده کنید؛ برنامه نصب را اجرا کنید و به کارهای دیگر بپردازید؛ یا اینکه به پشتی صندلی خود تکیه زده و نصب اتوماتیک ویندوز را مشاهده کنید. در این مقاله به روش نصب اتوماتیک ویندوز اکس پی می‌پردازیم.

 

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب ...



لینک‌های مرتبط:

قبل از شروع موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • تهیه سی دی ویندوز اکس پی که قابلیت بوت کردن کامپیوتر را داشته باشد. (bootable باشد.)

بعضی از این سی دی ها خودشان دارای نصب کننده اتوماتیک هستند و بعضی بعد از بوت کردن کامپیوتر برای نصب چند انتخاب را در اختیار می‌گذارند و ممکن است شامل یک سری برنامه‌های جانبی یا ابزارهایی نیز باشند؛ مانند ابزار پارتیشن بندی هارد، ویروس کشی و .... در صورتی که سی دی شما قابلیت نصب اتوماتیک را داشته باشد، کافی است کامپوترتان را با آن بوت کرده و گزینه نصب اتوماتیک را انتخاب کنید. بقیه مراحل را خود برنامه انجام می‌دهد.  در غیر این صورت نیاز خواهید داشت که مراحل این مقاله را تا آخر دنبال کنید.

  • در صورت لزوم از فایل‌های مهم‌تان کپی پشتیبان بگیرید. این کار مخصوصا برای حالتی که نصب را به صورت دستی و معمولی انجام می‌دهید مهم است. برای مثال ممکن است موقع نصب درایوی را برای نصب انتخاب کنید که فایل‌های حیاتی شما در آن قرار دارد و حین نصب آن را فرمت کنید. در این صورت اگر فایل‌های شما با فایل‌های نصب ویندوز رونویسی شوند، دیگر قادر به بازیابی آنها نیز نخواهید بود!
  • در صورت امکان یکی از درایوهای هارد تان را برای نصب در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر بر روی هاردتان ویندوز نصب شده و کار می‌کند می‌توانید توسط همین ویندوز یکی از درایو ها را که ظرفیت کافی برای نصب ویندوز جدید دارد، فرمت کنید .  فرمت کردن درایو مخصوصاً در مواردی که پارتیشن آن صدمه دیده و ویندوز با خواندن ونوشتن اطلاعات در آن مشکل دارد یا اینکه کامپیوتر شما ویروسی شده است اهمیت دارد. با فرمت شدن درایو تمامی محتویات آن پاک می‌شود! و اگر سیستم شما ویروسی شده باشد با این کار درایو مذکور از وجود ویروس پاک می‌شود. منتها در این حالت بعد از فرمت نباید با دابل کلیک کردن روی آیکن درایو آنرا باز کنید! چون ممکن است مجدداً ویروسی شود. تا وقتی که ویندوز جدید را نصب کرده و پس از نصب آنتی ویروس و به روز رسانی آن کل درایوها را ویروس کشی کنید. ضمناً در صورتی که درایو مناسبی روی هارد برای نصب ندارید یا باید قبل از شروع نصب اتوماتیک پارتیشن مناسبی روی هاردتان ایجاد کنید یا اینکه نصب را به صورت دستی انجام دهید تا در خلال نصب این کار را انجام دهید.
  • برای انجام نصب طبق توضیحات این مقاله نیازمند به داشتن یک cd rom‌ یا dvd rom هستید. (برای نصب از روی فلش مموری به مقالات دیگری که در وبلاگ www.hc.blogsky.com  وجود دارد، مراجعه کنید.)
  • یک عدد دیسکت معمولی 3.5 اینچی برای ذخیره answer file که برنامه نصب از آن استفاده می‌کند. .
  • داشتن درایو فلاپی برای استفاده از دیسکت فوق.  البته نرم‌افزارهایی وجود دارند که شما می‌توانید توسط آنها سی دی ویندوز خود را به صورت سفارشی و حتی با برنامه‌های مورد نظر خود بسازید؛ طوری که با نصب ویندوز از روی آن سی دی،  برنامه‌ها نیز اتوماتیک نصب شوند. اما برای انجام کار طبق این مقاله داشتن درایو قلاپی الزامی است.

 

 

شروع کار:

سی دسی ویندوز را در درایو قرار داده با راست کلیک روی درایو و کلیک open‌ محتویات آن را نمایش دهید. ابتدا پوشه support‌ و بعد tools را با دابل کلیک کردن آنها باز کنید. فایل deploy را extract  کنید. این کار بستگی به برنامه های نصب شده روی ویندوز فعلی شما دارد. اگر برنامه winrar‌ را نصب کرده باشید کافی است که روی فایل Deploy‌راست کلیک کرده و Exctract‌ کلیک کنید. بعد محل مورد نظر را انتخاب و ok‌ کنید. در غیر این صورت کار را با دابل کلیک کردن این فایل و کپی محتویات آن به محل مورد نظر انجام دهید. بعد از این کار فایل setupmgr  که از محتویان فایل deploy است وشما آنرا کپی کردید، اجرا کنید. این همان فایلی است که برای ساختن answerfile از آن استفاده می‌کنیم. بر روی next  کلیک کنید. سپس گزینه اول و  بعد مجدداً next‌ بزنید. در اینجا چند حالت برای نصب مشخص شده که شما باید همان گزینه اول را انتخاب کنید. در اینجا نیز بستگی به سی دی شما یکی از سه مورد به صورت پیش فرض انتخاب شده. برای نصب نسخه professional‌ گزینه دوم را انتخاب کنید و باز next‌ بزنید. برای اینکه پروسه نصب کاملا اتوماتیک باشد گزینه fully automated‌ را انتخاب کرده و بر روی next  کلیک کنید. چون می‌خواهید ویندوز را از روی سی دی نصب کنید در مرحله بعدی گزینه دومی را تیک بزنید. بعد از زدن next  تیک گزینه آخر پنجره را کلیک کرده و next  ‌ بزنید. در مرحله بعدی یک نام برای خود و سازمانتان در دو کادر وارد کنید. بعد از زدن next ‌ در مرحله بعدی می توانید تنظیمات صفحه نمایش را بعد از نصب تغییر دهید یا آن را به حالت پیش فرض خودش باقی بگذارید. بعد از انجام تنظیمات دلخواه به مرحله بعدی بروید. در اینجا موقعیت زمانی را انتخاب می‌کنید که برای ما (GMT+3:30 Tehran ) می‌باشد. در مرحله بعد شماره سریال ویندوز خود را وارد کنید. می‌توانید برای همه نسخه‌های ویندوز اکس پی از این شماره سریال استفاده کنید. این سریال از شماره سریال‌های جادویی است و برای همه نسخه ها کار می‌کند!

JBC46-Q42FD-PGGMC-KP38Y-6MQD8

 

در مرحله بعدی می‌توانید برای کامپیوتر(های) خود نامی در نظر بگیرید. با تیک زدن گزینه پایین پنجره از همان نام سازمان که قبلا مشخص کردید برای نام گذاری کامپیوتر نیز استفاده می‌شود.

در پنجره بعدی می توانید برای مدیر سیستم  رمز عبوری مشخص کنید. این کار را می‌توانید بعد از نصب نیز انجام دهید. با تیک زدن گزینه encrypt administrator password in answer file‌، رمز عبور در  answer file‌ به صورت ستاره نشان داده می‌شود تا در صورتی که دیگران این فایل را می‌بینند قادر به دیدن رمز نشوند. با تیک زدن گزینه آخر می‌توانید مشخص کنید که بعد از نصب به صورت اتوماتیک با نام مدیر وارد ویندوز شوید. کادر جلوی این گزینه تعداد دفعات این کار را مشخص می کند. در مرحله بعدی چنانچه کامپیوتر مورد نظر داخل یک شبکه است و می‌خواهید شبکه آنرا تنظیم کنید بروی گزینه دوم کلیک کرده و تنظیمات را انجام دهید. در غیر این صورت گزینه اول را انتخاب کرده  و به مرحله بعد بروید. این مرحله نیز در صورت بودن کامپیوتر در شبکه اهمیت دارد. در غیر اینصورت تنظیمات پیش فرض را قبول کنید. در مرحله بعدی به ترتیب:‌ نام کشور، کد تلفنی ناحیه خود (برای مثال 021 برای تهران) ، و در کادر چهارم سیستم تلفن را مشخص کنید. می‌توانید این تنظیمات را نیز رها کنید. در مرحله بعد تنظمیات زبان را می‌توانید انجام دهید. که بعد از نصب نیز قابل انجام است. با انتخاب گزینه اول از مقادیر پیش فرض استفاده می‌شود. در مرحله بعد نیز  که گروه زبان‌ها را نشان می‌دهد بدون تغییر رد شوید. در مرحله بعدی نیز می‌توانید تنظیمات مرورگر خود را تغییر داده یا به صورت پیش فرض باقی بگذارید. در مرحله بعد می‌توانید پرینترهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه را معرفی کنید. اگر کامپیوتر شما عضو شبکه نیست به مرحله بعد بروید. در این مرحله می‌توانید یک سری فرمان ها را مشخص کنید که بعد از واردن شدن  به ویندوز برای اولین بار،‌ اتوماتیک اجرا شود. در مرحله آخر نیز هر فرمانی که مشخص کنید در پایان نصب اتوماتیک اجرا خواهد شد. پس از کلیک روی finish مسیری ذخیره answer file نشان داده می‌شود که باید اسم فایل را در آخر آن از unattend.txt به winnt.sif تغییر دهید.


بعد از این کار بر روی ok‌ کلیک کرده و پنجره ویزارد را ببندید.

 حال کافی است فایل winnt.sif را داخل فلاپی کپی کرده  آنرا در درایوش قرار بدهید. بعد کامپیوتر را با سی دی ویندوز بوت کنید. تا خودش ویندوز را برای شما نصب کند.!

نکته:  شما می‌توانید با ویرایش این فایل توسط یک ویرایشگر متن مانند notepad پارامترهای آن را تغییر دهید. مثلاً با تغییر autopartition=1  به صورت autopartition=0 باعث می‌شوید در حین نصب از شما درایوی که قرار است ویندوز در آن نصب شود از شما پرسیده شود. به خاطر داشته باشید تغییرات اشتباه در این فایل ممکن است باعث توقف پروسه نصب شود. برای اطلاع بیشتر به help خود ویندوز مراجعه کنید.


برای دریافت نسخه pdf این مقاله اینجا کلیک کنید.


محصولات پیشنهادی و مفید برای شما:


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد