ساخت برنامه های پرتابل با vmware

در این مقاله به ایجاد نسخه پرتابل از برنامه‌های دلخواه خود می‌پردازیم.  نرم‌افزاری که برای این کار استفاده می‌کنیم، VMWare ThinApp 4.0.4  می‌باشد. لازم به ذکر است با کمک این نرم‌افزار تنها می‌توان از برنامه‌هایی نسخه همراه آنها را ایجاد نمود که نصب آنها در یک مرحله صورت گرفته و یا در صورت چند مرحله‌ای بودن نیاز به راه اندازی مجدد سیستم در بین این مراحل نباشد.

 پس از نصب برنامه از منوی استارت وارد لیست برنامه‌ها شده و بر روی vmware بعد گزینه Thinapp setup capture کلیک کنید. برنامه‌ اجرا شده و  به صورت یک ویزارد شما را در ایجاد برنامه مورد نظر خود کمک می‌کند. در مرحله‌ اول خود برنامه خلاصه  روند کار را نشان می‌دهد.

 

توضیحات بیشتر  در ادامه مطلب ...

 


بر روی next کلی کنید تا به مرحله بعدی بروید.

در این مرحله بر روی scan کلیک کرده و منتظر شوید تا برنامه رجیستری ویندوز شما را بررسی کرده و  از وضعیت فعلی آن مطلع شود. 


در صورتی که برنامه مورد نظر شما در درایوی غیر از محل نصب ویندوز نصب شده، قبل از کلیک scan ،  می‌توانید بر روی advanced scan locations کلیک کرده و محل آن را را کلیک مشخص کنید. بعد از این کار برو روی ok  کلیک کرده  و با بازگشت به پنجره قبلی (شکل بالا) بر روی scan  کلیک کنید. 

این مرحله بستگی به سرعت کامپیوتر شما و همچنین حجم برنامه‌های نصب شده، مدت زمان مشخصی  صرف خواهد کرد.

بعد اتمام کار، بر روی next کلیک کنید.

در این مرحله بدون بستن پنجره برنامه، برنامه‌ای که می‌خواهید تبدیل به نسخه پرتابل شود را نصب کرده، در صورت لزوم آن را اجرا کرده و تنظیمات دلخواه خود را در بر روی آن اعمال کنید. (پیشنهاد می‌شود حداقل یک بار برنامه را اجرا کنید) سپس از آن برنامه خارج شده و برای ادامه کار برنامه vmware بر روی postscan کلیک کنید. با کلیک، پنجره دیگری به عنوان تاییدیه ادامه باز شده که می‌گوید قبل از ادامه کار از نصب و پیکربندی برنامه مورد نظر خود مطمئن شوید. در صورتی که این کار را انجام داده‌اید Ok را کلیک کنید تا کار ادامه یابد؛ درغیر این صورت ابتدا برنامه مورد نظر خود را نصب کرده، اجرا کنید و در صورت لزوم پیکربندی نمایید و بعد از خروج از آن بر روی ok کلیک کنید. 

در این مرحله  برنامه مجدداً به بررسی رجیستری ویندوز می‌پردازد تا تغییرات اخیر آن را کشف کند.

بعد از پایان این بررسی مجداً بر روی next  کلیک کنید تا برنامه به نتیجه این بررسی را با بررسی قبلی مقایسه کند.

بعد از این کار طی پنجره‌ای لیست فایل‌های برنامه اخیراً نصب شده را نشان می‌دهد. در این پنجره به صورت پیش فرض نام فایل‌هایی که برای اجرا برنامه پرتابل مورد نیازند تیک خورده‌اند. معمولاً برنامه بعد از نصب فایلی به نام uninstall.exe دارند که برای پاک کردن برنامه از روی کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی برای پاک کردن برنامه پرتابل نیازی به آن ندارید، بنابراین نیازی نیست که نام این فایل را در لیست مذکور تیک بزنید.

همچنین در پایین پنجره گزینه‌ای وجود دارد که با تیک زدن آن لیست فایل‌هایی که برای اشکال‌زدایی برنامه پرتابل می‌توان از آنها استفاده نمود نشان داده می‌شود. در صورت تمایل آنرا  انتخاب کرده و در لیست بالای آن فایل‌هایی را نیز جدیداً اضافه می‌شوند تیک بزنید. بعد از انجام این کار بر روی next ‌ کلیک کنید.

در مرحله بعدی با کلیک بر روی add در سمت راست می‌توانید کاربرانی راکه باید مجوز استفاده از برنامه پرتابل شما را داشته باشند، اضافه کنید.  به صورت پیش فرض همه کاربران مجوز این کار را دارند.


 وقتی شما برنامه پرتابل را اجرا می‌کنید،‌ یک سری پوشه می‌سازد. محتویات این پوشه در زمانی که شما برنامه را روی کامپیوتر دیگری اجرا می‌کنید ممکن است متفاوت باشد. بنابراین اگر شما از این برنامه پرتابل فقط در کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، مهم نیست که در پایین پنجره در قسمت sandbox کدام یک از سه گزینه را انتخاب کنید. ولی اگر می‌خواهید از این برنامه پرتابل در کامپیوترهای مختلف استفاده کنید، گزینه دوم را انتخاب کنید. با این کار پوشه‌های مذکور در همان محل فایل اجرایی برنامه ایجاد می‌شوند. از گزینه سوم نیز برای ایجاد این پوشه‌ها در یک محل روی شبکه استفاده کنید. یعنی اگر دائماً در یک محیط شکبه‌ای ثابتی کار می‌کنید می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

در هر حال بعد از انتخاب گزینه مورد نظر خود next  را کلیک کنید.

در مرحله بعدی در صورتی برنامه مورد نظر شما از خانواده برنامه‌های مایکروسافت  یا تصدیق شده آن (سازگار)است گزینه اول در غیر این صورت برای اطمینان از عدم تغییر دایرکتورهای موجود در کامپیوتر شما به استثنای desktop و my documents می‌توانید گزینه دوم را انتخاب کنید.

مجدداً next بزنید.  

در مرحله بعدی با کلیک بر روی دکمه  browse در سمت راست مسیر ذخیره فایل برنامه پرتابل را مشخص کنید.

با کلیک گزینه    build msi package در صورت تمایل، فایلی به صورت یک بسته msi ایجاد می‌شود. برای اجرای برنامه پرتابل خود در این حالت باید روی این فایل دابل کلیک کنید تا فایل برنامه پرتابل در مسیر مورد نظر شما کپی شود.

در صورت تمایل می‌توانید گزینه compress virtual pachage‌ را برای فشرده سازی بسته مذکور تیک بزنید.

بعد از زدن next‌ برنامه فایل های لازم را در مسیری که مشخص کردید،‌کپی می‌کند. سپس در مرحله بعدی بر روی build  کلیک کنید تا برنامه پرتابل شما ساخته شود.

پس از پایان در صورتی که تیک گزینه پایین پنجره را در مرحله بعدی زده باشید، با کلیک روی finish مسیر فایل برنامه پرتابل شما باز می‌شود. در غیر این صورت خودتان مسیری را که در خلال کار مشخص کردید باز کنید تا فایل‌های برنامه پرتابل خود را ببینید. پیشنهاد می‌شود این فایل‌ها را در یک پوشه با نامی متناسب با نام برنامه کپی کنید.  


نکته: فایل‌های کامل برنامه ساخته شده در پوشه‌ای به نام خود برنامه و در مسیری که در خلال کار مشخص کردید وجود دارد. ولی با زدن دکمه  finish فقط فایل اجرایی برنامه را می‌بینید. فایل های اجرایی در پوشه‌ای به نام  bin قرار دارند. ولی بعضاً تنها فایل‌های این پوشه برای اجرای برنامه کافی نیست. بنابراین شما، کل فایل‌های پوشه‌ای را که خود پوشه bin جزئی از آنهاست، در نظر گرفته و برای انتقال به فلش  و اجرا در کامپیوتر های دیگر کپی کنید.(این فایل‌ها به صورت کامل معمولاً‌در پوشه‌ای همنام با پوشه‌ نصب برنامه و در مسیری که در خلال ویزارد مشخص کردید قرار دارند) . برای مشاهده همه این فایل‌ها در پنجره‌ای که محتویات پوشه bin  را نشان می‌دهد،‌ روی آیکن ابزار up در نوار ابزار کلیک کنید. (یا اینکه مسیری را که در خلال ویزارد جهت ذخیره فایل برنامه پرتابل مشخص کردید بررسی کرده و پوشه همنام با نام برنامه را پیدا کنید.)  سپس همه فایل‌های نشان داده شده را در پوشه‌ای دلخواه کپی کرده و نامی متناسب با نام برنامه به این پوشه اختصاص بدهید. 


برنامه پرتابل شما آماده است .می‌توانید پوشه مذکور را در فلش خود کپی کرده و  برنامه را  در کامپیوترهای مختلف اجرا کنید.


برای دریافت مقاله کامل به صورت pdf اینجا کلیک کنید.


محصولاتی مفید برای شما


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد